Center for Leadership and People Management
print

Sprachumschaltung

Navigationspfad


Inhaltsbereich

Aktuelle Publikationen

2024 | 2023 | 2022 | 20212020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 |

2024

Cecil, J., Kokje, E., Gaube, S., Lermer, E., & Kleine A.-K. (2024). Einflussfaktoren auf die Nutzung KI-gestützter Technologien in der psychischen Gesundheitsversorgung. In B. Klein, S. Rägle, & S. Klüber (Eds.), Künstliche Intelligenz im Healthcare-Sektor (S. 83-89). Frankfurt University of Applied Sciences. https://doi.org/10.48718/1cw9-3c06

Cecil, J., Lermer, E., Hudecek, M. F., Sauer, J., & Gaube, S. (2024). Explainability does not mitigate the negative impact of incorrect AI advice in a personnel selection task. Scientific Reports, 14(1), 9736. https://doi.org/10.1038/s41598-024-60220-5

Diller, S. J., Stenzel, L. C., & Passmore, J. (2024). The coach bots are coming: Exploring global coaches’ attitudes and responses to the threat of AI coaching. Human Resource Development International, 1-25. https://doi.org/10.1080/13678868.2024.2375934

Dingel*, J., Kleine*, A. K., Cecil, J., Sigl, S., Lermer, E. & Gaube, S. (accepted). Predictors of healthcare practitioners' intention to use AI-enabled clinical decision support systems (AI-CDSSs): A meta-analysis based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT). Journal of Medical Internet Research. https://doi.org/10.2196/57224
*Shared First Authorship

Frey, D. & Vilser, M. (2024). Führung und Personalentwicklung an Hochschulen. Sich selbst und andere entwickeln. Springer

Gaube, S., Biebl, I., Engelmann, M. K. M., Kleine, A. K., & Lermer, E. (2024). Comparing preferences for skin cancer screening: AI-enabled app vs dermatologist. Social Science & Medicine, 116871. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2024.116871

Hämpke, J., Diller, S. J., Kerry, N., Clifton, J. D., & Frey, D. (2024). Believing in an Enticing World: Testing a Positive Psychological Intervention Aimed at Increasing Character Strengths and Well-Being via World Beliefs. International Journal of Applied Positive Psychology, 1-25. https://doi.org/10.1007/s41042-024-00180-3

Hudecek, M. F. C., Lermer, E., Gaube, S., Cecil, J., Heiss, S. F., & Batz, F. (2024). Fine for others but not for me: The role of perspective in patients’ perception of artificial intelligence in online medical platforms. Computers in Human Behavior: Artificial Humans, 2(1), 100046. https://doi.org/10.1016/j.chbah.2024.100046[Open Data] [Open Access Elsevier] [Preregistration]

Kleine, A.-K. (2024). Neue methodische Ansätze zur Erforschung von Trends in der KI-gestützten mentalen Gesundheitsversorgung. In B. Klein, S. Rägle, & S. Klüber (Eds.), Künstliche Intelligenz im Healthcare-Sektor (S. 78-81). Frankfurt University of Applied Sciences. https://doi.org/10.48718/1cw9-3c06

Kleine, A.-K., Schmitt, A., & Wisse, B. M. (2024). Challenge and threat appraisal of entrepreneurial errors: A latent profile analysis and examination of coping responses. Current Psychology, 43(2), 1206–1220.

Kleine, A.-K., Schmitt, A., & Wisse, B. M. (2024). Financial stress and quit intention: The mediating role of entrepreneurs’ affective commitment. International Entrepreneurship and Management Journal, 1–24.

Lermer, E., Gaube, S., Cecil, J., Kleine, A.-K., Kokje, E., Frey, D., & Hudecek, M. F. C. (2024). Patient:innen und KI: Eine Frage der Perspektive bei der Bewertung von KI bei medizinischen Online-Diensten. In B. Klein, S. Rägle, & S. Klüber (Eds.), Künstliche Intelligenz im Healthcare-Sektor (S. 74-76). Frankfurt University of Applied Sciences. https://doi.org/10.48718/1cw9-3c06

Schandl, F., Lermer, E. & Hudecek, M. F. C. (2024). If it concerns me: An experimental investigation of psychological distance and the acceptance of autonomous shuttle buses. Collabra Psychology. https://doi.org/10.31219/osf.io/ac9np

Vilser, M.*, Gentele, S.*, & Mausz, I.** (2024). Putting PhD students front and center: an empirical analysis using the Effort-Reward Imbalance Model. Frontiers in Psychology, 14, 1298242. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1298242

* Shared First Authorship
** Senior Authorship

2023

Appel, M., Hutmacher, F., Mengelkamp, C., Stein, J.-P., & Weber, S. (Hrsg.). (2023). Digital ist besser?! Psychologie der Online- und Mobilkommunikation. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66608-1

Appel, M., & Weber, S. (2023). Identität und Selbst. In M. Appel, F. Hutmacher, C. Mengelkamp, J.-P. Stein, & S. Weber (Hrsg.), Digital ist besser?! Psychologie der Online- und Mobilkommunikation (S. 61–76). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66608-1_5

Azevedo, F., Pavlović, T., Rêgo, G. G. D., Ay, F. C., Gjoneska, B., Etienne, T., … Hudecek, M. F. C., … Lermer, E., …. Sampaio, W. M. (2023). Social and moral psychology of COVID-19 across 69 countries. Scientific Data, 10:272. https://doi.org/10.1038/s41597-023-02080-8

Batz, F., Lermer, E., Lech, S., O’Malley, G., Zati Zehni, A., Zenz-Spitzweg, D., Mahner, S., Behr, J., Thaler, C.J., & Buspavanich, P. (2023). The psychological burden of COVID-19 on the desire for parenthood in minoritized sexual identities: A study on depressive symptoms and family planning in Germany. BMC Public Health 23(232). https://doi.org/10.1186/s12889-023-15127-7 

Diller, S. J., Hämpke, J., Lo Coco, G., & Jonas, E. (2023). Unveiling the influence of the Italian Mafia as a dark triad threat on individuals’ affective states and the power of Defense Mechanisms. Scientific Reports, 13(1). https://doi.org/10.1038/s41598-023-38597-6 

Diller, S. J., & Passmore, J. (2023). Defining digital coaching: A qualitative inductive approach. Frontiers in Psychology, 14, 1148243. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1148243

Eller, E. & Frey, D. (2023). Die Bedeutung von Vertrauen in Unternehmen. Weiterbildung 2, 28-31.

Fladerer, M. P., Drozdzewski, S., Hauser, A., Lermer, E., Kuonath, A., & Frey, D. (2023). Matching by value congruence for high-quality mentoring: Evidence from a student peer mentoring program. Studies in Higher Education, 1-15. https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2217441

Frey, D., Glaas, S., Hehnen, M., & Jauch, K.-W. (2023). Von der Bewerbung bis zur Berufung. DUZ. Magazin für Wissenschaft und Gesellschaft. [acht-teilige Artikelserie]

Gaube, S. & Lermer, E. (2023). KI-gestützte Entscheidungsunterstützungssysteme im Gesundheitswesen. In L. Kovács (ed.) Künstliche Intelligenz und menschliche Gesellschaft. De Gruyter Oldenbourg. https://doi.org/10.1515/9783111034706-009

Gaube, S., Suresh, H., Raue, M., Lermer, E., Koch, T. K., Hudecek, M. F. C., Ackery, A.D., Grover, S.C., Coughlin, J.f., Frey, D., Kitamura, F.C., Ghassemi, M., & Colak, E. (2023). Non-task expert physicians benefit from correct explainable AI advice when reviewing X-rays. Scientific Reports, 13(1383). https://doi.org/10.1038/s41598-023-28633-w

Hudecek, M. F. C., Lemster, S., Fischer, P., Cecil, J., Frey, D., Gaube, S., & Lermer, E. (2023). Surfing in the streets: How problematic smartphone use, fear of missing out, and antisocial personality traits are linked to driving behavior. PLoS ONE, 18(4): e0284984. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0284984

Hummelsberger, P., Koch, T.K., Rauh, S., Dorn, J., Lermer, E., Raue, M., Hudecek, M.F.C., Schicho, A., Colak, E., Ghassemi, M., & Gaube, S. (2023). Insights on the Current State and Future Outlook of Artificial Intelligence in Healthcare From Expert Interviews. JMIR AI 2023;2:e47353 https://doi.org/10.2196/47353 [Open Data][Open Access JMIR]

Hutmacher, F., & Weber, S. (2023). Grundlagen der menschlichen Kommunikation. In M. Appel, F. Hutmacher, C. Mengelkamp, J.-P. Stein, & S. Weber (Hrsg.), Digital ist besser?! Psychologie der Online- und Mobilkommunikation (S. 15–29). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66608-1_2

Kleine, A., Kokje, E., Lermer, E., & Gaube, S. (2023). Attitudes Toward the Adoption of 2 AI-Enabled Mental Health Tools Among Prospective Psychotherapists: Cross-sectional Study. JMIR Human Factors 2023;10:e46859. https://doi.org/10.2196/46859 [osf preregistration] [Open Access JMIR Human Factors]

Kleine, A., Lermer, E., Cecil, J., Heinrich, A., & Gaube, S. (2023). Advancing Mental Health Care with AI-Enabled Precision Psychiatry Tools: A Patent Review. Computers in Human Behavior Reports, 12:10322 https://doi.org/10.1016/j.chbr.2023.100322 [Open Access CHBR]

Kleine, A.-K., Rudolph, C. W., Schmitt, A., & Zacher, H. (2023). Thriving at work: An investigation of the independent and joint effects of vitality and learning on employee health. European Journal of Work and Organizational Psychology, 32(1), 95–106.

Kleine, A.-K., Schmitt, A., & Keller, A. C. (2023). Career planning and self-efficacy as predictors of students’ career-related worry: Direct and mediated pathways. Journal of Career Development, 50(1), 185–199.

Koch, T. K., Frischlich, L., & Lermer, E. (2023). Effects of fact-checking warning labels and social endorsement cues on climate change fake news credibility and engagement on social media. Journal of Applied Social Psychology, 1-13. https://doi.org/10.1111/jasp.12959

Stein, J.-P., Weber, S., Hutmacher, F. & Appel, M. (2023). Social Media und Wohlbefinden. In M. Appel, F. Hutmacher, C. Mengelkamp, J.-P. Stein, & S. Weber (Hrsg.), Digital ist besser?! Psychologie der Online- und Mobilkommunikation (S. 95–110). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66608-1_7

Stephan, B., Lechner, D., Stockkamp, M., Hudecek, M. F. C., & Lermer, E. (2023). Where a psychopathic personality matters at work: A cross-industry study of the relation of Dark Triad and Psychological Capital. BMC Psychology, 11:236. https://doi.org/10.1186/s40359-023-01266-4  [Open Data] [Open Access Springer]

Volkmer, S.A., Gaube, S., Raue, M., & Lermer, E. (2023) Troll story: The dark tetrad and online trolling revisited with a glance at humor. PLoS ONE, 18(3): e0280271. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0280271

Weber, S., & Stein, J.-P. (2023). Gender, Diversität und digitale Kommunikation. In M. Appel, F. Hutmacher, C. Mengelkamp, J.-P. Stein, & S. Weber (Hrsg.), Digital ist besser?! Psychologie der Online- und Mobilkommunikation (S. 77–93). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66608-1_6

Zolt, P., Diller, S. J., Czibor, A., Restas, P., Jonas, E. & Frey, D. (2023). “One of these things is not like others”: The associations between dark triad personality traits, work attitudes, and work related motivation. Journal of Personality & Individual Differences, 205, 112098. http://doi.org/10.106/j.paid.2023.112098

2022

Batz, F., Lermer, E., Hatzler, L., Vilsmaier, T., Schröder, L., Chelariu-Raicu, A., Behr, J., Mahner, S., Buspavanich, P., & Thaler, C. J. (2022). The impact of the COVID-19 pandemic on sexual health in cis women living in Germany. Journal of Sexual Medicine, 19(6), 907-922. https://doi.org/10.1016/j.jsxm.2022.02.025 [Open Access JSXM]

Diller, S. & Frey, D. (2022). Keine Exzellenz ohne Ethik. Der Zusammenhang von unethischem Verhalten und Führungsebene und daraus entstehende Implikationen für Unternehmen. Audit Committee Quarterly, 1, 36-40.

Frey D., Rez H., & Hehnen M. (2022). Weimar, Hitler und „die Deutschen“ – ein sozialpsychologisches Bedingungssystem. Psychologische Rundschau, 73(2), 99-119. https://doi.org/10.1026/0033-3042/a000556 [Open Access]

Frey, D., & Vilser, M. (2022). Wie können Unternehmen vor dem Hintergrund der Herausforderung von der Bekämpfung des Klimawandels Innovationen fördern? Audit Committee Quarterly, 1, 19-21.

Hehnen, M. M.*, Fladerer, M. P.*, Mols, F., & Frey, D. (2022). Shaping EU attitudes through identity leadership: Investigating pro‐EU and EU‐skeptic identity narratives. Political Psychology. https://doi.org/10.1111/pops.12857 [Open Access]

*Melissa M. Hehnen and Martin P. Fladerer contributed equally to this research.

Hudecek, M. F. C., Fischer, P., Gaube, S., & Lermer, E. (2022). Who thinks COVID-19 is a hoax? Psychological correlates of beliefs in conspiracy theories and attitudes towards anti-coronavirus measures at the end of the first lockdown in Germany. Journal of Open Psychology Data, 10(9), 1–8. https://doi.org/10.5334/jopd.64 [Open Data] [Open Access JOPD]

Kuehnel, J., Bledow, R., & Kuonath, A. (2022). Overcoming procrastination: Time pressure and positive affect as compensatory routes to action. Journal of Business and Psychology, 1-17. https://doi.org/10.1007/s10869-022-09817-z

Lermer, E., & Hudecek, M. (2022). Unsicherheit: Globale Herausforderungen psychologisch verstehen und bewältigen. Ernst Reinhardt Verlag.

Mausz, I., & Vilser, M. (2022). Was wir aus der Gratifikationskrise für die Burnoutprävention lernen können. Personal in Hochschule und Wissenschaft entwickeln, 2, 61-71.

Pavlović, T., Azevedo, F., De, K., Riaño-Moreno, J. C., Maglić, M., … Hudecek, M. F. C., Lermer, E., …., & Van Bavel, J. (2022). Predicting attitudinal and behavioral responses to COVID-19 pandemic using machine learning. PNAS NEXUS, 1-33. https://doi.org/10.1093/pnasnexus/pgac093 [Open Data] [Open Access PNAS NEXUS]

Reif, J.A.M., Kugler, K.G., Stockkamp, M.T., Richter, S.S., Benning, V.M., Muschaweck, L.A., & Brodbeck, F.C. (2022). An employee-centered perspective on business processes: Measuring “healthy business processes” and their relationships with people and performance outcomes, Business Process Management Journal. https://doi.org/10.1108/BPMJ-06-2021-0375

Relke, S., Fritsche, I., Masson, T., Kleine, A.-K., Thien, K., von Glahn, L., Leuteritz, K., & Richter, D. (2022). Personal condition but social cure: Agentic ingroups elevate well-being in chronically ill patients through perceptions of personal control. British Journal of Health Psychology, 27(3), 666–690.

Sasse, J., Nazlic, T., Alrich, K., Frey, D., & Baumert, A. (2022). Mitigating intergroup conflict: Effectiveness of qualifying subjective justice views as an intervention technique in comparison to empathy induction. Social Justice Research, 35(2), 107-127. https://doi.org/10.1007/s11211-022-00387-2 

Stockkamp, M., Kuonath, A., Kühnel, J., Kennecke, S., & Frey, D. (2022). Intrinsic motivation as a double-edged sword: Investigating effects on wellbeing and the role of flex place practices as moderator to buffer adverse effects. Applied Psychology Health and Well-Being, 1-18. https://doi.org/10.1111/aphw.12399

Van Bavel, J. J., Cichocka, A., Capraro, V., Sjåstad, H., Nezlek, J. B., Alfano, M., … Hudecek, M. F. C., … Lermer, E., ...Boggio, P., & Jørgensen, F. J. (2022). National identity predicts public health support during a global pandemic. Nature Communications 13, 517. https://doi.org/10.1038/s41467-021-27668-9 [Open Data]

Vilser, M., Rauh, S., Mausz, I., & Frey, D. (2022). The effort-reward-imbalance among PhD students – A qualitative study. International Journal of Doctoral Studies, 17, 401-432. https://doi.org/10.28945/5020

Wirsing, M., & Frey, D. (2022). Agile governance for innovating higher education teaching and learning. Rivista di Digital Politics, 1(3), 543-558. https://doi.org/10.53227/103804

2021

Börner, N., Weniger, M., Nossek, J., Kuonath, A., Schoenberg, M., Bösch, F., Angele, M., Frey, D., Werner, J., & Guba, M. (2021). Patient expectations shape convalescence after major liver resections – Results of the prospective, randomized SPEED study. International Journal of Surgery, 94, 106128. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2021.106128

Buspavanich, P., Lech, S., Lermer, E., Fischer, M., Berger, M., Vilsmaier, T., Kaltofen, T., Keckstein, S., Mahner, S., Behr, J., Thaler, C., & Batz, F. (2021). Well-being during COVID-19 pandemic: A comparison of individuals with minoritized sexual and gender identities and cis-heterosexual individuals. PLoS ONE. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0252356 [Open Data] [Open Access PLoS ONE]

Diller, S.J., Czibor, A., Szabó, Z., Restás, P., Jonas, E., & Frey, D. (2021). The positive connection between dark triad traits and leadership levels in self and other ratings. Leadership, Education, Personality: An Interdisciplinary Journal, 3(2), 117-131. https://doi.org/10.1365/s42681-021-00025-6

Fladerer, M. P., Haslam, S. A., Steffens, N. K., & Frey, D. (2021). The value of speaking for 'us': The relationship between CEOs’ use of I- and we-referencing language and subsequent organizational performance. Journal of Business and Psychology, 36(2), 299-313. https://doi.org/10.1007/s10869-019-09677-0

Frey, D. (2021). Das Sammeln aus psychologischer Perspektive. Onlinebeitrag zum Gemälde "Vor der rosa Wand" von Erich Heckel auf der Website des Brücke-Museums.

Frey, D. (2021). Gründe für die Verrohung unserer Gesellschaft aus sozialpsychologischer Sicht - Interview von Susanne Pichon mit Dieter Frey. In Pferdespiegel 2021, 64, 4-6.

Frey, D. (2021). Trial and Error. Interview von Gabriele Meister mit Dieter Frey. Junge Wirtschaft, 01/21. 14-15.

Frey, D. (2021). Wenn große Hilfe erforderlich ist, gibt es eine Art Ansteckungseffekt. Interview von Julian Ae in der Welt am Sonntag, 20.7.21.

Frey, D., Bürgle, N., & Stockkamp, M. (2021). Fluch und Segen - Über Erwartungen und das Paradoxe daran. Die politische Meinung, Nr. 570, September/Oktober 2021, 66. Jahrgang, 52-57.

Frey, D., Bürgle, N., & Uemminghaus, M. (2021). Eine Vision exzellenter Lehre: 11 Anforderungen an Dozierende. In D. Frey & M. Uemminghaus (Hrsg.), Innovative Lehre an der Hochschule. Konzepte, Praxisbeispiele und Lernerfahrungen aus COVID-19 (S. 18-29). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62913-0_2

Frey, D., Drozdzewski, S., & Stockkamp, M. (2021). Personalentwicklung in einer Organisation mit 'Center of Excellence'-Kultur - Wie Unternehmen High Potentials an sich binden können. Lateral, 7, 7.

Frey, D., & Hehnen, M. (2021). Die EU braucht eine eigene Führungs- und Unternehmenskultur, um Innovation zu fördern. FAZ, 28.8.21, S.23.

Frey, D., & Stockkamp, M. (2021). Innovation geht nur gemeinsam. Süddeutsche Zeitung, 19.3.21.

Frey, D., & Uemminghaus, M. (2021). Innovative Lehre an der Hochschule. Konzepte, Praxisbeispiele und Lernerfahrungen aus COVID-19. Springer.

Frey, D., Weisweiler, S., Stockkamp, M., Mausz, I., & Weihrauch, L. (2021). Neuberufen an der LMU München – Vorstellung des Onboarding Prozesses. Zeitschrift Personal- und Organisationsentwicklung, 1/21, Universitätsverlag Webler, 19-22.

Gaube, S., Cecil, J., Wagner, S., & Schicho, A. (2021). The relationship between health IT characteristics and organizational variables among German healthcare workers. Scientific Reports, 11, 17752. https://doi.org/10.1038/s41598-021-96851-1

Gaube, S., Suresh, H., Raue, M., Merritt, A., Berkowitz, S., Lermer, E., Coughlin, J., Guttag, J., Colak, E., & Ghassemi, M. (2021). Do as AI say: Susceptibility in deployment of clinical decision-aids. npj Digital Medicine, 4(1), 1-8. https://doi.org/10.1038/s41746-021-00385-9 [osf Open Data] [osf pre-registration: Experiment 1, Experiment 2] [Open Access npj digital medicine]

Gaube, S., Schneider-Brachert, W., Holzmann, T., Fischer, P., & Lermer, E. (2021). Utilizing behavioral theories to explain hospital visitors’ observed hand hygiene behavior. American Journal of Infection Control 49(7), 912-918. https://doi.org/10.1016/j.ajic.2021.01.003 [osf Open Data]

Gaube, S., Fischer, P., & Lermer, E. (2021). Hand(y) hygiene insights: Applying three theoretical models to investigate hospital patients’ and visitors’ hand hygiene behavior. PLoS ONE, 16(1), e0245543. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245543

Gollwitzer, P., Frey, D., Schwarz, N., & Strack, F. (2021). Nachruf: Robert A. Wicklund. DGPs online, 8.6.21.

Hehnen, M., Frey, D., Rez, H., & Fladerer, M. P. (2021). Analyse des Erstarkens rechtspopulistischer Bewegungen aus Perspektive der Theorie der kognizierten Kontrolle am Beispiel der Partei "Alternative für Deutschland. Special Issue der Zeitschrift Politische Psychologie zur interdisziplinäre BDP-Fachtagung Politische Psychologie zum Thema „Gesellschaften im Wandel – Digitalisierung, Komplexität, Beschleunigung“, 9(1), 6-20.

Hudecek, M. F. C., Blabst, N., Morgen, B., & Lermer, E. (2021). Mehrdimensionale Skala zur Messung von Dankbarkeit (MCGM-G). Zusammenstellung sozialwissenschaftlicher Items und Skalen (ZIS). https://doi.org/10.6102/zis310 [Open Access zis gesis]

Hudecek, M. F. C., Blabst, N., Morgen, B., & Lermer, E. (2021). Eindimensionale Skala zur Messung von Dankbarkeit (GQ-5-G). Zusammenstellung sozialwissenschaftlicher Items und Skalen (ZIS)https://doi.org/10.6102/zis300 [Open Access zis gesis]

Kugler, S., & Stockkamp, M. (2021). Digitale Kommunikation - alles anders!? Personal in Hochschule und Wissenschaft entwickeln, 2, 93-103.

Kunze, L., & Frey, D. (2021). Digitale Lehre an der Hochschule: Warum Blended Learning so gut funktioniert. In D. Frey & M. Uemminghaus (Hrsg.), Innovative Lehre an der Hochschule. Konzepte, Praxisbeispiele und Lernerfahrungen aus COVID-19 (S. 69-86). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62913-0_4

Kuonath, A.*, Nossek, J.*, Nieberle, K.W., Kreitmeir, D., & Frey, D. (2021). Servant leadership - How daily and general behaviors interact. Journal of Personnel Psychology, 20(4), 187-197. https://doi.org/10.1027/1866-5888/a000282
*Both authors contributed equally to this work.

Kuonath, A., Kugler, S., Mausz, I., & Frey, D. (2021). Die Corona-Krise in der Wissenschaft; Kognitive Umbewertung und soziale Unterstützung als Schutzfaktoren bei wahrgenommenem Stress. Wirtschaftspsychologie, 2, 34-43.

Lermer, E. & Fischer, P. (2021). Die psychologische Dimension: Zum Einfluss kognitiver und sozialer Prozesse auf Sezessionstendenzen. In H. Bergbauer und G. Mann (Eds.). Neugestaltung der Staatenwelt im 21. Jahrhundert. Wie Sezession neue politische und ökonomische Strukturen schafft, (S. 53-63). Springer Gabler. https://doi.org/10.1007/978-3-658-30854-4_5 

Lermer, E., Hudecek, M. F. C., Gaube, S., Raue, M., & Batz, F. (2021). Early and later perceptions and reactions to the COVID-19 pandemic in Germany: On predictors of behavioral responses and guideline adherence during the restrictions. Frontiers in Psychology, 12, 769206. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.769206 [osf Open Data] [Open Access Frontiers]

Nieberle, K.W., & Frey, D. (2021). Innovationen in der Hochschullehre: Wie können Lehrende begeistern und überzeugen? In D. Frey & M. Uemminghaus (Hrsg.), Innovative Lehre an der Hochschule. Konzepte, Praxisbeispiele und Lernerfahrungen aus COVID-19 (S. 103-119). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62913-0_6

Pham, H., Uemminghaus, M., Wiesbeck, A., & Frey, D. (2021). Organisationsentwicklung für die universitäre Lehre: Das Multiplikatoren-Programm der Ludwig-Maximilians-Universität. In D. Frey & M. Uemminghaus (Hrsg.), Innovative Lehre an der Hochschule. Konzepte, Praxisbeispiele und Lernerfahrungen aus COVID-19 (S. 1-17). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62913-0_1

Raue, M., & Lermer, E. (2021). Risk perception and risk behavior in the context of transportation. In R. Vickerman (Ed.). International Encyclopedia of Transportation, vol. 2, (pp. 494-499). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-102671-7.10523-8

Rosenberger, C., Gertzen, M., Strasbuger, M., Schwarz, J., Gernun, S.,Rabenstein, A., Lermer, E., & Rüther, T. (2021). We have a lot to do: Lack of sexual protection and information—Results of the German-language online survey “Let's Talk About Chemsex”. Frontiers in Psychiatry, 837. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.690242 [Open Access Frontiers]

Stockkamp, M., & Frey D. (2021). Unterschätzte Ressource: Vom Spielen in der Wissenschaft. Forschung & Lehre, 4, 207-271.

Uemminghaus, M., & Frey, D. (2021). Was macht gute Lehre aus: Eine Synopse theoretischer Modelle und praktischer Erfahrungen. In D. Frey & M. Uemminghaus (Hrsg.), Innovative Lehre an der Hochschule. Konzepte, Praxisbeispiele und Lernerfahrungen aus COVID-19 (S. 31-66). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62913-0_3

Uemminghaus, M., Wadthaporn, S., & Frey, D. (2021). Lernerfahrungen aus COVID-19: Wie kann digitale Lehre gut umgesetzt werden? In D. Frey & M. Uemminghaus (Hrsg.), Innovative Lehre an der Hochschule. Konzepte, Praxisbeispiele und Lernerfahrungen aus COVID-19 (S. 87-101). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62913-0_5

Weihrauch, L., Kugler, S., Mausz, I., & Frey, D. (2021). Leadership coaching. In S. Greif, H. Möller, W. Scholl, J. Passmore, & F. Müller (Eds.), International Handbook of Evidence-Based Coaching - Theory, Research and Practice. Springer.

Weihrauch, L., Kuonath, A., Pham, H., & Frey, D. (2021). Die Rolle von externem Networking für Wissenschaftlerinnen – Prädiktoren und karrierebezogene Konsequenzen. Beiträge zur Hochschulforschung, 3, 32-51.

Wirsing, M. & Frey, D. (2021). Agile governance for innovating higher education teaching and learning. Rivista di Digital Politics, 1(3), 543-558.

2020

Diller, S. J., Frey, D., & Jonas, E. (2020). Coach me if you can! Dark triad clients, their effect on coaches, and how coaches deal with them. Coaching: An International Journal of Theory, Research & Practice, 14(2), 110-126. https://doi.org/10.1080/17521882.2020.1784973

Drozdzewski, S., Lermer, E. & Frey, D. (2020) Matching for high quality mentoring relationships: Do values matter?. Academy of Management Proceedings, 1, 17253. https://doi.org/10.5465/AMBPP.2020.17253abstract

Fladerer, M. P.*, & Braun, S.* (2020). Managers’ resources for authentic leadership – A multi-study exploration of positive psychological capacities and ethical organizational climates. British Journal of Management, 31(2), 325-343. https://doi.org/10.1111/1467-8551.12396 
*geteilte Erstautorenschaft

Fladerer, M. P., Steffens, N. K., & Haslam, S. A. (2020). Bridging gaps in organizations: Leaders as entrepreneurs of identity. In Z. Jaser (Ed.), The Connecting Leader: Serving Concurrently as a Leader and a Follower (pp. 67-96). Information Age Publishing.

Frey, D. (2020). Der Münchner Psychologie-Professor Frey warnt vor übertriebener Corona-Panik und ihren Folgen - „Fast wie ein Sechser im Lotto“. Interview von Clemens Hagen mit Dieter Frey. Abendzeitung vom 18.9.20.

Frey, D. (2020). My Way. Interview von Elke Reichart mit Prof. Dr. Dieter Frey. Insite Hotelmagazin Bayrischer Hof. (S. 52-53).

Frey, D., & Bürgle, N. (2020). Die zentrale Frage für 2020 lautet für uns: Wie erreichen wir, dass ein lebenswertes Leben für alle zur handlungsleitenden Maxime der Weltgemeinschaft wird? In R. Rodenstock & N. Sevsay-Tegethoff (Hrsg.), 2020 Der Zukunftsnavigator (S. 221). Haufe-Lexware.

Frey, D., & Bürgle, N. (2020). Wie kamen Sie darauf, sich mit der Psychologie von Märchen zu befassen? Interview von Elke Koepping mit Dieter Frey und Nadja Bürgle in audible magazin. https://magazin.audible.de/erforscht-was-maerchen-mit-wirklichkeit-verbindet/

Frey, D., Bürgle, N., & Wiethe, I. (2020). Psychologie der Märchen. In J.S. de Murillo (Hrsg.), Jahrbuch 2020 für Denken, Dichten, Kunst: Märchen (S. 75-98). Aufgangverlag.

Frey, D., Drozdzewski, S., & Stockkamp, M. (2020). Der Kern exzellenter Führung. Weiterbildung, 1/2020, 32-34.

Frey, D., Jauch, K.-W., & Stockkamp, M.T. (2020). Mit Erfolg zur Professur und Dozentur: Ein Karriereratgeber mit über 180 Fragen und Antworten. Springer.

Gaube, S., Fischer, P., Windl, V., & Lermer, E. (2020). The effect of persuasive messages on hospital visitors’ hand hygiene behavior. Health Psychology, 39(6), 471–481. https://doi.org/10.1037/hea0000854 [osf Open Data] [PsyArXiv Preprint]

Hehnen, M., Lermer, E., Hauser, A., D'Errigo, E. & Frey, D. (2020). Mentoring als Beitrag zur Integration Geflüchteter an deutschen Universitäten am Beispiel des P2P PLUS-Mentoring-Programms der LMU München. Zeitschrift Personal- und Organisationsentwicklung, 1+2.

Hentschel, T., Braun, S., Peus, C., & Frey, D. (2020). Sounds like a fit! Wording in recruitment advertisements and recruiter gender affect women’s pursuit of career development programs via anticipated belongingness. Human Resource Management, 60(4), 581-602. https://doi.org/10.1002/hrm.22043

Hudecek, M.F.C., Blabst, N., Morgen, B., & Lermer, E. (2020). Measuring gratitude in Germany: Validation study of the German version of the gratitude questionnaire-six item form (GQ-6-G) and the multi-component gratitude measure (MCGM-G). Frontiers in Psychology, 2615. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.590108 [osf Open Data] [Open Access Frontiers]

Militz, S., Stockkamp, M., Drozdzewski, S., Hauser, A., Lermer , E., & Frey, D. (2020). Aller Anfang ist schwer - Die Wirksamkeit von Mentoring im Studium am Beispiel des Peer-to-Peer-Mentoring Programms der LMU München. Zeitschrift Personal- und Organisationsentwicklung, 1+2.

Pachler, D., Nieberle, K.W., & Frey, D. (2020). Studierende motivieren: Leistung mit Wertschätzung verbinden. Erkenntnisse aus Forschung und Praxis. In J. Noller, C. Beitz-Radzio, D. Kugelmann, S. Sontheimer, & S. Westerholz, Methoden in der Hochschullehre: Interdisziplinäre Perspektiven aus der Praxis (S. 3-19). Springer VS.
https://doi.org/10.1007/978-3-658-26990-6_1 

Quach, S., & Frey, D. (2020). Diversity management in multinational companies in Germany: A benchmark study about implementing diversity management. The International Journal of Organizational Diversity, 20(2), 11-33. https://doi.org/10.18848/2328-6261/CGP/v20i02/11-33

Zenz-Spitzweg, D., Zeiler, E., Erhard, M., Lermer, E., & Rauch, E. (2020). Mehr Tierschutz mit Versicherung? Empirische Studie zu Tierkrankenversicherungen für Hund und Katze aus der Perspektive von TierärztInnen und TierhalterInnen im deutschsprachigen Raum. Berliner und Münchener Tierärztliche Wochenschrift. http://dx.doi.org/10.2376/1439-0299-2020-16 [Open Access BMTW]

2019

Doblhofer, D. S., Hauser, A., Kuonath, A., Haas, K., Agthe, M., & Frey, D. (2019). Make the best out of the bad: Coping with value incongruence through displaying facades of conformity, positive reframing, and self-disclosure. European Journal of Work and Organizational Psychology, 28(5), 572-593. https://doi.org/10.1080/1359432x.2019.1567579

Drozdzewski, S.*, & Stockkamp, M.* (2019). Wie der Hase forscht: Mentoring an Hochschulen. Personal in Hochschule und Wissenschaft entwickeln, 4, 97-109.
*geteilte Erstautor*innenschaft

Eller, E., & Frey, D. (2019). Psychological perspectives on perceived safety: Social factors of feeling safe. In M. Raue, E. Lermer, & B. Streicher (Eds.), Perceived safety – A multidisciplinary perspective (S.43-60). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11456-5_4 

Fladerer, M. P., & Misterek, L. G. (2019). "Yes, we can": Der soziale Identitätsansatz effektiver Führung. Personal in Hochschule und Wissenschaft entwickeln, 3(3), 99-109.

Frey D. (2019). Einleitung, Aufbau und Hintergrund des Buches. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie des Guten und Bösen (S. 1-3). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58742-3_1

Frey, D. (2019). Ethikorientierte Führung: Synergie von Leistung und Menschlichkeit – Interview von Stephan Grabmeier (Kienbaum) mit Prof. Dieter Frey. https://grabmeier.kienbaum.com/2019/03/05/ethikorientierte-fuehrung-synergie-von-leistung-und-menschlichkeit-interview-mit-prof-dieter-frey/

Frey, D. (2019). Humor wird oft als „Schmiermittel" für die Kommunikation bezeichnet. Was ist dran und warum kann er diese Wirkung entfalten? Interview von Katharine Linges mit Prof. Frey. Serviceportal LMU 27.2.19.

Frey, D. (2019). Psychologie des Guten und Bösen. Licht- und Schattenfiguren der Menschheitsgeschichte – Biografien wissenschaftlich beleuchtet. Springer.

Frey, D., Mehner, C., Gertz, M., & Zwarg, C. (2019). Nachwort: Die Zukunft des Guten und Bösen. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie des Guten und Bösen (S. 457-460). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58742-3_35

Frey, D., Zwarg, C., Gertz, M., & Mehner, C. (2019). Der Beitrag der wissenschaftlichen Psychologie zur Analyse des Guten und Bösen. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie des Guten und Bösen (S. 5-22). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58742-3_2

Gertz, M., & Frey, D. (2019). Einführung zur Psychologie des Bösen. In D. Frey (Hrsg.): Psychologie des Guten und Bösen (S. 191-204). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58742-3_16

Gertz, M., Zwarg, C., & Frey, D. (2019). Zur Entstehung des Guten und des Bösen: ein psychologisches Entwicklungsmodell. In D. Frey (Hrsg.): Psychologie des Guten und Bösen (S. 23-26). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58742-3_3

Hentschel, T., Braun, S., & Peus, C. (2019). Warum wird sie nicht Führungskraft? Geschlecht und Karriereentwicklung. In S. Kauffeld & D. Spurk (Hrsg.), Handbuch Laufbahnmanagement und Karriereplanung (S. 993–1023). Springer.

Lermer, E., Streicher, B., Raue M., & Frey, D. (2019). The assessment of risk perception: Influence of answer format, risk perspective and unrealistic optimism. In M. Raue, E. Lermer, & B. Streicher (Eds.), Perceived safety – A multidisciplinary perspective (pp. 83-100). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11456-5_6

Maskor, M., & Fladerer, M. P. (5. März 2019). Effektive Führung für Trainer – Eine sozialpsychologische Analyse des Führungserfolgs von Manchester Uniteds Ole Gunnar Solskjaer. Die Sportpsychologen. Online verfügbar: https://www.die-sportpsychologen.de/2019/03/05/mazlan-maskor-und-martin-fladerer-effektive-fuehrung-fuer-trainer-eine-sozialpsychologische-analyse-des-fuehrungserfolgs-von-manchester-uniteds-ole-gunnar-solskjaer/ 

Mausz, I., Dickert, T., Hauser, A., Kuonath, A., & Frey, D. (2019). Untersuchung zur Belastung am Richterarbeitsplatz in Bayern. Deutsche Richterzeitung (07/08).

Mehner, C., & Frey, D. (2019). Ein Blick auf das Gute und das Böse aus Sicht der Psychologie und ihrer Nachbardisziplinen. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie des Guten und Bösen (S. 439-455). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58742-3_34

Pachler, D., Kuonath, A., & Frey, D. (2019). How transformational lecturers promote students' engagement, creativity, and task performance: The mediating role of trust in lecturer and self-efficacy. Learning and Individual Differences, 69, 162-172. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.12.004 

Raue, M., Streicher, B., Lermer, E., & Frey, D. (2019). Perceived safety while engaging in risk sports. In M. Raue, E. Lermer, & B. Streicher (Eds.), Perceived safety – A multidisciplinary perspective (pp. 139-150). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11456-5_9

Zwarg, C., & Frey, D. (2019). Einführung zur Psychologie des Guten. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie des Guten und Bösen (S. 29-40). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58742-3_4

nach oben

2018

Braun, S., Aydin, N., Frey, D., & Peus, C. (2018). Leader narcissism predicts malicious envy and supervisor-targeted counterproductive work behavior: Evidence from field and experimental research. Journal of Business Ethics, 151(3), 725-741. https://doi.org/10.1007/s10551-016-3224-5 

Braun, S., & Peus, C. (2018). Crossover of work-life balance perceptions: Does authentic leadership matter? Journal of Business Ethics, 149(4), 875-893. https://doi.org/10.1007/s10551-016-3078-x 

Braun, S., Peus, C., & Frey, D. (2018). Connectionism in action: Exploring the links between leader prototypes, leader gender, and perceptions of authentic leadership. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 149, 129-144. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2018.10.003

Dehe, D., Frey, D., Bürgle, N., & Fischer, P. (2018). Reziproke Führung – Wie führe ich meinen Chef? In T. Riecke-Baulecke (Hrsg.), Das große Handbuch Personal und Führung in der Kita - Grundlagen und Anregungen für die Praxis, (S. 184-198). Wolters Kluwer.

Dehe, D., Frey, D., & Fischer, P. (2018). Gesundheitsmanagement: Eine organisationspsychologische Perspektive. In T. Riecke-Baulecke (Hrsg.), Das große Handbuch Personal und Führung in der Kita - Grundlagen und Anregungen für die Praxis, (S. 341-354). Wolters Kluwer.

Eller, E., & Frey, D. (2018). The group effect: Social influences on risk identification, analysis, and decision making. In M. Raue, E. Lermer, & B. Streicher (Eds.): Psychological Perspectives on Risk and Risk Analysis,  (pp. 131-150). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-92478-6_6

Fischer, P., Lermer, E., Heinrich, H., Frey, D., Dehe, D., & Fischer, J. (2018). Ethikorientierte humanistische Führung. In T. Riecke-Baulecke (Hrsg.), Das große Handbuch Personal und Führung in der Kita - Grundlagen und Anregungen für die Praxis, (S. 288-298). Wolters Kluwer.

Fladerer, M., & Braun, S. (2018). When and why do leaders feel authentic? Investigating antecedents of leaders’ felt authenticity. Proceedings - Academy of Management, 2018(1), 10341. https://doi.org/10.5465/ambpp.2018.10341abstract

Frey, D. (2018). Psychologie der Rituale und Bräuche: 30 Riten und Gebräuche wissenschaftlich analysiert und erklärt. Heidelberg: Springer.

Frey, D. (2018). Angela Merkels Führungsstil ist die einzige Chance für Europa. (Simmank Jacob, Interviewer) Zeit Online. Retrieved July 2, 2018, from https://www.zeit.de/wissen/2018-07/regierungskrise-angela-merkel-fuehrungsstil-psychologe-dieter-frey?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F 

Frey, D., & Bürgle, N. (2018). Psychologie des Misslingens – Was können Unternehmen vom frühen Ausscheiden der deutschen Nationalmannschaft lernen? Süddeutsche Zeitung. Retrieved July 16, 2018, from https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/forum-psychologie-des-misslingens-1.4054900 

Frey, D., & Fladerer, M. P. (2018). "Werteerziehung und Persönlichkeitsentwicklung gehören neben der Wissensvermittlung auch auf den Lehrplan", (pp. 165-168). In Rodenstock, R., & Sevsay-Tegethoff, N. (Hrsg.), Werte - und was sie uns wert sind: Eine interdisziplinäre Anthologie. Roman Herzog Institut.

Frey, D., & Mayr, K. (2018). Einleitung: Psychologie der Rituale und Bräuche. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Rituale und Bräuche: 30 Riten und Gebräuche wissenschaftlich analysiert und erklärt. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-56219-2_ 

Frey, D., & Mayr, K. (2018). Nachwort: Rituale als Chance für uns und die Gesellschaft. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Rituale und Bräuche: 30 Riten und Gebräuche wissenschaftlich analysiert und erklärt. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-56219-2_32 

Haller, D.K., Fischer, P., & Frey, D. (2018). The power of good: A leader’s personal power as a mediator of the ethical leadership-follower outcomes link. Frontiers In Psychology, 9, 1094. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01094 

Hauser, A., Weisweiler, S. & Frey, D. (2018). Because ‘happy sheets’ are not enough – A meta-analytical evaluation of a personnel development program in academia, Studies in Higher Education, 45(1), 55-70. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1509306

Hauser, A., Weisweiler, S., & Frey, D. (2018). Does the motivational orientation matter? A regulatory focus perspective on work-life enrichment and work-life conflict. International Journal of Stress Management, 25(4), 357-376. https://doi.org/10.1037/str0000074

Henley, D.R., Agthe, M., Spörrle, M., Frey, D., Walper, S., Maner, J. K., & Aldridge, K. (2018). Some early prototypes of ego defenses. In D.R. Henley (Ed.), Creative response activities for children on the spectrum: A therapeutic and educational memoir. Routledge.

Hentschel, T., Braun, S., Peus, C., & Frey, D. (2018). The communality-bonus effect for male transformational leaders – Leadership style, gender, and promotability. European Journal of Work and Organizational Psychology, 27(1), 112-125. https://doi.org/10.1080/1359432X.2017.1402759 

Netzel, J. (2018). Mythen der Macht - Erkenntnisse für den Führungsalltag. Wirtschaftspsychologie aktuell, 3, 13-16.

Pachler, D., Kuonath, A., Braun, S., Weisweiler, S., & Frey, D. (2018). Advancing time perspectives in leadership research - Polychronicity in leader-follower interaction. Proceedings - Academy of Management, 2018(1), 14496. https://doi.org/10.5465/AMBPP.2018.14496abstract 

Pachler, D., Kuonath, A., Specht, J., Kennecke, S., Agthe, M., & Frey, D. (2018). Workflow interruptions and employee work outcomes: The moderating role of polychronicity. Journal of Occupational Health Psychology, 23(3), 417-427. https://doi.org/10.1037/ocp0000094 

Pfundmair, M., Graupmann, V., Frey, D., & Aydin, N. (2018). Intercultural differences in the experience of and behavior after social exclusion. Psychologische Rundschau, 69(2), 95-103.

Specht, J., Kuonath, A., & Frey, D. (2018). How to foster servant leadership: The interplay of leaders' moral identity and job autonomy (WITHDRAWN). Proceedings - Academy of Management, 2018(1), 10627. https://doi.org/10.5465/AMBPP.2018.10627abstract 

Specht, J., Kuonath, A., Pachler, D., Weisweiler, S., & Frey, D. (2018). How change agents' motivation facilitates organizational change: Pathways through meaning and organizational identification. Journal of Change Management, 18(3), 198–217. https://doi.org/10.1080/14697017.2017.1378696

Stockkamp, M. T. (2018). Abschluss-, Austritts- und Ausstoßriten. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Rituale und Bräuche: 30 Riten und Gebräuche wissenschaftlich analysiert und erklärt, (S. 323-331). Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-662-56219-2_30

Weihrauch, L., Kugler, S., Mausz, I., & Frey, D. (2018). Führungscoaching. In S. Greif, H. Möller, & W. Scholl (Hrsg.), Handbuch Schlüsselkonzepte im Coaching, (S. 209-217). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-45119-9_17-1 

nach oben

2017

Albrecht, J., & Frey, D. (2017). Sprichwörter und Psychologie – eine Annäherung. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Sprichwörter (S. 3-14). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-50381-2_2

Aydin, N., Agthe, M., Pfundmair, M., Frey, D., & DeWall, C. N. (2017). Safety in beauty. Social exclusion, antisocial responses, and the desire to reconnect. Social Psychology, 48(4), 208-225. https://doi.org/10.1027/1864-9335/a000311

Bierhoff, H.W., & Frey, D. (2017). Enzyklopädie der Psychologie / Kommunikation, Interaktion und Soziale Gruppenprozesse: Sozialpsychologie (Band 3). Hogrefe.

Braun, S., Frey, D., Nübold, A., & Maier, G. (2017). Führung. In H. W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie, Bd.3: Kommunikation, Interaktion und Soziale Gruppenprozesse (S. 543–598). Hogrefe.

Braun, S., Haas, K., & Frey, D. (2017). Führung und Kooperation – Wie ethische Werte die Zusammenarbeit in Organisationen prägen. In J. Sautermeister (Hrsg.), Moralpsychologie: Transdisziplinäre Perspektiven (S. 214-233). Kohlhammer.

Braun, S., Hörner, K., & Frey, D. (2017). Führung und Kooperation in der modernen Arbeitswelt. In J. Sautermeister (Hrsg.), Moralpsychologie. Transdisziplinäre Perspektiven (S. 214-232). Kohlhammer-Verlag.

Braun, S.*, & Nieberle, K. W.* (2017). Authentic leadership extends beyond work: A multilevel model of work-family conflict and enrichment. The Leadership Quarterly, 28(6), 780-797. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2017.04.003
*Both authors contributed equally to this work.

Drozdzewski, S. (2017). Das Märchen von den drei Brüdern von J.K. Rowling (2008). In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Märchen (S. 133-139). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-53668-1_18

Drozdzewski, S., & Sagstetter, K. (2017). Die Schneekönigin von Hans Christian Andersen (1844). In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Märchen (S. 243-250). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-53668-1_32

Fischer, P., Frey, D., & Haselhuhn, J. (2017). Führung und Werte – Humanistische Führung in Theorie und Praxis. In K. Häring & S. Litzke (Hrsg.), Führungskompetenzen lernen (S.203-221). Schäffer-Pöschel.

Fladerer, M. P., & Frey, D. (2017). Bewusst kommunizieren: Zum Einfluss von Sprichwörtern auf das Erleben und Verhalten. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Sprichwörter (S. 263-267). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-50381-2_31

Fladerer, M. P., Weisweiler, S., Haas, K., & Frey, D. (2017). Das Führungsprofil – Ein strategisches Tool zur Entwicklung der Führungskultur in Wissenschaftseinrichtungen. Personal in Hochschule und Wissenschaft entwickeln 1(1), 23-35.

Franze, C., & Frey, D. (2017). Ausgewählte Lebensweisheiten als Handlungsanweisungen für ein positives Leben. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Sprichwörter (S. 269-274). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-50381-2_32

Frey, D. (2017). Deutschland ist ein rücksichtsloses Land. Gewaltausbrüche, Randale, Attacken auf wehrlose Passanten und Polizisten: Ein Sozialpsychologe erklärt die Ursachen der wachsenden Verrohung. Interview: Rosemarie Vielreicher. Abendzeitung München, 19.7.17, S. 14.

Frey, D. (2017). Einleitung: Bedeutung und Relevanz von Sprichwörtern – Warum nutzen wir Sprichwörter? In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Sprichwörter (S. 1-3). Springer.

Frey, D. (2017). Führung in der Verwaltung – gestern, heute, morgen. Festschrift 50 Jahre Lehrgang für Verwaltungsführung.

Frey D. (2017). Interview von Eva Tenzer mit Dieter Frey in Psychologie Heute: Da stecken Weisheit und Lebenshilfe drin. Sprichwörter sind ein enormer Erfahrungsschatz, meint Prof. Frey. Höchste Zeit, dass sich die Psychologie mit dem Wissen der Laien befasst. Psychologie Heute, 11/2017, 38-39.

Frey, D. (2017). Nischen für die eigene Sichtweise. Dieter Frey hält zu viel Miteinander für ein Problem – die Kreativität des Einzelnen könne behindert werden. Interview von Christina Hertel. Süddeutsche Zeitung, 28.2.201

Frey, D. (2017). Psychologie der Märchen. Springer.

Frey, D. (2017). Psychologie der Sprichwörter. Springer.

Frey, D. (2017). Sein eigener Freund bleiben – Vorsätze zum Jahreswechsel. Forschung & Lehre, 1/17, 148-149.

Frey, D. (2017). To junior scientists in psychology. Psychologische Rundschau, 68(4), 267-270.

Frey, D. (2017). Von was reden wir, wenn wir von Mut reden? Interview von Jana Nolte in Haysworld, 02/2017. S.4.

Frey, D. (2017). Vorbemerkung: An wen richtet sich dieses Buch und wie kann man es nutzen? In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Märchen (S.1-3). Springer.

Frey, D. (2017). Vorgesetzte müssen Vorbilder sein. Interview von David Lohmann in der Bay. Staatszeitung, 11.8.17.

Frey, D. (2017). Zum wissenschaftlichen Nachwuchs in der Psychologie. Kommentar. Psychologische Rundschau, 68(4), 1-3.

Frey, D., & Albrecht, J. (2017). Nachwort: Großmütterliche Weisheit vs. wissenschaftliche Weisheit: Die Wahrheit ist ein Plural. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Sprichwörter (S. 275-277). Springer.

Frey, D., & Münster, P. (2017). Einführung: Worin liegt die Faszination der Märchen und Psychologie? In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Märchen (S. 5-11). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-53668-1_2

Frey, D., & Mundt, J. (2017). Warum Spitzenmanager tricksen – Es gibt psychologische Erklärungen dafür, wenn führende Mitarbeiter manipulieren. Süddeutsche Zeitung, 21.8.2017, S. 16.

Frey, D., & Schneider, E. (2017). Wie gehen wir angemessen mit Terrorangst um? Gesundheitsmanager, 1, 5-7.

Haas, K., Fladerer, M. P., & Nieberle, K. (2017). Authentische Führung – Ein Überblick und aktuelle Entwicklungen [A review of research on authentic leadership and future research trends]. Wirtschaftspsychologie, 19(1), 5-13.

Hauser, A., Weisweiler, S., & Frey, D. (2017). Does the motivational orientation matter? A regulatory focus perspective on work-life enrichment and work-life conflict. International Journal Of Stress Management, 25(4), 357-376. https://doi.org/10.1037/str0000074

Kaminski, S., Kennecke, S., Dlugosch, D. S., Weisweiler, S., & Frey, D. (2017). Mentoring. In H. W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie, Bd. 3: Kommunikation, Interaktion und Soziale Gruppenprozesse (S.873-900). Hogrefe.

Kuonath, A., Specht, J., Kühnel, J., Pachler, D., & Frey, D. (2017): Keeping up day-specific effects of transformational leadership: The role of followers’ emotion regulation. European Journal of Work and Organizational Psychology, 26(6), 828-843. https://doi.org/10.1080/1359432X.2017.1379993

Netzel, J., Braun, S., & Frey, D. (2017). Macht – Grundlagen, Folgen und Prozesse eines komplexen Phänomens. In H. W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie, Bd. 3: Kommunikation, Interaktion und Soziale Gruppenprozesse (S.493-542). Hogrefe.

Peter, T., Frey, D., Mundt, J., Streicher, B., & Hörner, K. (2017). Innovation – Definition, Prozess und förderliche Faktoren. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie, Bd. 3: Kommunikation, Interaktion und Soziale Gruppenprozesse (S.299-339). Hogrefe.

Pfundmair, M., Agthe, M., Aydin, N., & Frey, D. (2017). Konflikt und Konfliktlösung. In H. W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie, Bd. 3: Kommunikation, Interaktion und Soziale Gruppenprozesse (S. 745–772). Hogrefe.

Pfundmair, M., Aydin, N., & Frey, D. (2017). Whatever? The effect of social exclusion on adopting persuasive messages. The Journal of Social Psychology, 157(2), 181-193. https://doi.org/10.1080/00224545.2016.1192098

Pfundmair, M., Frey, D., & Hodgson, T. (2017). Taking the focus away from the self: Low individualism mediates the effect of oxytocin on creativity. Creativity Research Journal, 29(1), 91-96. https://doi.org/10.1080/10400419.2017.1263520

Pfundmair, M., Lamprecht, F., Wedemeyer, F., & Frey, D. (2017). Your word is my command: Oxytocin facilitates the understanding of appeal in verbal communication. Psychoneuroendocrinology, 73, 63-66. Pfundmair, M., Lamprecht, F., Wedemeyer, F., & Frey, D. (2017). Your word is my command: Oxytocin facilitates the understanding of appeal in verbal communication. Psychoneuroendocrinology, 73, 63-66. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2016.07.213

Pfundmair, M., Lermer, E., & Frey, D. (2017). Glucose increases risky behavior and attitudes in people low in self-control – A pilot study. Social Psychology, 48(1), 47-53. https://doi.org/10.1027/1864-9335/a000290

Pfundmair, M., Lermer, E., & Frey, D. (2017). „Willkommen in Deutschland” – Motivationen der Flüchtlingshilfe und deren Folgen. In-Mind Magazin [IM]: Psychologie für alle, 2.

Raue, M., Streicher, B., Lermer, E., & Frey, D. (2017). Bodily states interfere with accurate risk analysis. Journal of Risk Research, 20(4), 445-462. https://doi.org/10.1080/13669877.2015.1057206

Savaro, B., Netzel, J., & Kiesewetter, J. (2017). On the road to becoming a responsible leader: A simulation-based training approach for final year medical students. GMS Journal for Medical Education, 34(3). https://doi.org/10.3205/zma001111

Schneider, E., Streicher, B., Lermer, E., Sachs, R., & Frey, D. (2017). Measuring the zero-risk bias. Methodological artefact or decision-making strategy? Zeitschrift für Psychologie, 225(1), 31-44. https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000284

Sittenthaler, S., Traut-Mattausch, E., & Frey, D. (2017). Kommunikationsmodelle. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie, Bd. 3 - Kommunikation, Interaktion und Soziale Gruppenprozesse (S. 243-262). Hogrefe.

Streicher, B., Frey, D., & Öttl, M. (2017). Gerechtigkeit. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie Bd. 3 - Kommunikation, Interaktion und Soziale Gruppenprozesse (S.901-937). Hogrefe.

Trötschel, R., Höhne, B., Majer, J., Loschelder, D., Deller, J., & Frey, D. (2017). Verhandeln. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie, Bd. 3: Kommunikation, Interaktion und Soziale Gruppenprozesse (S. 803-846). Hogrefe.

Unger, D., Sonnentag, S., Niessen, C., & Kuonath, A. (2017). Love won't tear us apart but work might: How job stressors relate to constructive and destructive reactions to one's romantic partner's negative behavior. International Journal of Stress Management, 24(1), 74-97. https://doi.org/10.1037/str0000034

nach oben

2016

Agthe, M., Aydin, N., Pfundmair, M., Frey, D., & Niesta Kayser, D. (2016). Physische Attraktivität. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie, Bd. 2: Soziale Motive und soziale Einstellungen (S. 379-414). Hogrefe.

Aydin, N., Pfundmair, M., Agthe, M., Lermer, E., & Frey, D. (2016). Stigma, Stigmatisierung und Ausgrenzung. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie. Bd 2: Soziale Motive und Soziale Einstellungen (S. 675-696). Hogrefe.

Bierhoff, H.W., & Frey, D. (2016). Enzyklopädie der Psychologie / Selbst und soziale Kognition: Sozialpsychologie (Band 1). Hogrefe.

Bierhoff, H.W., & Frey, D. (2016). Enzyklopädie der Psychologie / Soziale Motive und soziale Einstellungen: Sozialpsychologie (Band 2). Hogrefe.

Braun, S. (2016). Narcissistic leadership. In A. Farazmand (Ed.), Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy, and Governance. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-31816-5_1900-1

Braun, S., Hentschel, T., Peus, C., & Frey, D. (2016). Geschlechtsunterschiede und Geschlechtsstereotypen. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie – Band C/VI/2 Sozialpsychologie – Soziale Motive und soziale Einstellungen (S. 759-794). Hogrefe. https://doi.org/10.1026/00564-000

Braun, S., & Peus, C. (2016). Crossover of work-life balance perceptions: Does authentic leadership matter? Journal of Business Ethics, 149(4), 875-893. https://doi.org/10.1007/s10551-016-3078-x

Braun, S., Peus, C., Frey, D., & Knipfer, K. (2016). Leadership in academia: Individual and collective approaches to the quest for creativity and innovation. In C. Peus, S. Braun, & B. Schyns (Eds.), Leadership lessons from compelling contexts (pp. 353-369). Emerald. https://doi.org/10.1108/S1479-357120160000008013

Dörr, S., Schmidt-Huber, M., Inderst, F. X., & Maier, G. (2016). Führungskompetenzen diagnostizieren und entwickeln: Anwendung des LEaD-Kompetenzmodells effektiver Führung in der Praxis. In R. van Dick & J. Felfe (Hrsg.), Handbuch Mitarbeiterführung: Wirtschaftspsychologisches Praxiswissen für Fach- und Führungskräfte (S. 111-128). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-55080-5_34

Fladerer, M. P. (2016). Gerechtigkeit. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Werte (S. 79– 93). Springer.

Frey, D. (2016). Gute Vorsätze im Büro: Man muss das Hamsterrad anhalten. Interview mit Dieter Frey in der FAZ vom 9.3.2016. Online-Artikel.

Frey, D. (2016). Ich stelle diejenigen ein, mit denen mein Team auch Kaffee trinken möchte. Interview von Franziska von Malsen mit Dieter Frey in: Bayerische Schule – das Magazin des BLLV, Nov. 2016.

Frey, D. (2016). Psychologie der Werte. Von Achtsamkeit bis Zivilcourage - Basiswissen aus Psychologie und Philosophie. Springer.

Frey, D. (2016). Spinner braucht man. Interview in der Landshuter Zeitung vom 20.2.2016, S. 28.

Frey, D. (2016). Vorhaben anschaulich und messbar machen. Gespräch mit Ursula Kals. Frankfurter Allgemeine Zeitung, 5./6.3.2016. Beruf und Chance, S. C2.

Frey, D. (2016). Was ist Selbstrespekt? – ein Diskurs. In: E. Reichart (Hrsg.), Was heißt hier Respekt? (S. 174-187). DTV.

Frey, D., & Frey, L. (2016). Ethisches Miteinander – Miteinander statt Gegeneinander: Kommunikation, Zusammenarbeit und Führung in der Kita. KiTa aktuell spezial,2, 69-71.

Frey, D., Graupmann, V., & Fladerer, M.P. (2016). Zum Problem der Wertevermittlung und der Umsetzung in Verhalten. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Werte (S. 307-319). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-48014-4_27

Frey, D., Henninger, M., Lübke, R., & Kluge, A. (2016). Einführung und konzeptionelle Klärung. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Werte (S. 1-12). Springer.

Frey, D., Ullrich, B., Streicher, B., Schneider, E., & Lermer, E. (2016). Theorie der gelernten Sorglosigkeit. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie - Sozialpsychologie. Bd 1: Selbst und soziale Kognition (S. 429-461). Hogrefe.

Fritsche, I., Jonas, E., & Frey, D. (2016). Das Bedürfnis nach Kontrolle als soziale Motivation. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie. Bd 2: Soziale Motive und Soziale Einstellungen (S. 54-78). Hogrefe.

Graf, J., Schmohel, J., & Frey, D. (2016). Die Klasse: ein Team. Grundschulmagazin, 3, 12-15.

Graupmann, V., James, L., Silveira, S. & Frey, D. (2016). Werte. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie. Bd 2: Soziale Motive und Soziale Einstellungen (S. 817-842). Hogrefe.

Graupmann, V., Niesta-Kayer, D., & Frey, D. (2016). Psychologische Reaktanz. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie. Bd 2: Soziale Motive und Soziale Einstellungen (S. 31-48). Hogrefe.

Hauser, A., Frey, D., & Bierhoff, H.-W. (2016). Was die Psychologie im Innersten zusammenhält: Leben und Werk des Kurt Lewin. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie – Band C/VI/1 Sozialpsychologie – Selbst und Soziale Kognition (S. 55-78). Hogrefe.

Kaminski, S., Kennecke, S., Dlugosch, D., Weisweiler, S. & Frey, D. (2016). Mentoring. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie – Band C/VI/3 Sozialpsychologie – Kommunikation, Interaktion und Gruppenprozesse (S. 873-900). Göttingen: Hogrefe.Who Wants to Be a Mentor and Why?

Kennecke, S., Hauser, A., & Weisweiler, S. (2016). Who wants to be a mentor and why? Factors and motives that drive students’ decision to engage. Academy of Management Best Paper Proceedings, 1. https://doi.org/10.5465/ambpp.2016.73

Kuonath, A., Kaminski, S., Weisweiler, S., & Frey, D. (2016). „Für Lehre begeistern. Kompetent lehren“. In R. Wegener, S. Deplazes, M. Hasenbein, H. Künzli, B. Uebelhart, & A. Ryter (Hrsg.), Coaching als individuelle Antwort auf gesellschaftliche Entwicklungen. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-12854-8_9

Kuonath, A., Schmidt-Huber, M., & Frey, D. (2016). Selbstwert. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie – Band C/VI/1 Sozialpsychologie – Selbst und Soziale Kognition (S. 213-240). Hogrefe.

Lermer, E., Raue, M., & Frey, D. (2016). Risikowahrnehmung und Risikoverhalten. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie. Bd 2: Soziale Motive und Soziale Einstellungen (S. 535-569). Hogrefe.

Lermer, E., Streicher, B., Sachs, R., Raue, M., & Frey, D. (2016). Thinking concretely increases the perceived likelihood of risks: The effect of construal level on risk estimation. Risk Analysis, 36(3), 623-637. https://doi.org/10.1111/risa.12445

Lermer, E., Streicher, B., Sachs, R., Raue, M., & Frey, D. (2016). The effect of abstract and concrete thinking on risk-taking behavior in women and men. SAGE Open, 6(3), 1-4. https://doi.org/10.1177/2158244016666127

Menz, W., Pauls, N., & Pangert, B. (2016). Arbeitsbezogene erweiterte Erreichbarkeit: Ursachen, Umgangsstrategien und Bewertung am Beispiel von IT-Beschäftigten. Wirtschaftspsychologie, 18, 55-66.

Netzel, J., Haas, K., & Frey, D. (2016). Ethische Führung an Schulen. Leistung, Wertschätzung und Persönlichkeitsentwicklung verbinden. In H. Buchen, L. Horster, & H.G. Rolff (Hrsg.), Schulleitung und Schulentwicklung (S. 1-22). Raabe.

Niesta-Kayser, D., Agthe, M., & Frey, D. (2016). Wie Integration gelingen kann. Psychologie Heute, 43(3), S. 36-40.

Niesta Kayser, D., Frey, D., Kirsch, F., & Brandstätter, V. (2016). Zivilcourage. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie. Bd 2: Soziale Motive und Soziale Einstellungen (S. 255-275). Hogrefe.

Niesta-Kayser, D., Graupmann, V., Fryer, J.W., & Frey, D. (2016). Threat to freedom and the detrimental effect of avoidance goal frames: Reactance as a mediating variable. Frontiers in Psychology, 7, 632. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00632

Pangert, B., Pauls, N., & Schüpbach, H. (2016). Die Auswirkungen arbeitsbezogener erweiterter Erreichbarkeit auf Life-Domain-Balance und Gesundheit (2. vollständig überarbeitete und ergänzte Auflage). Dortmund: Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin.

Peter, T., & Frey, D. (2016). Führung in der Produktentwicklung. In U. Lindemann (Hrsg.), Handbuch Produktentwicklung. Hanser.

Peus, C., Braun, S., & Schyns, B. (2016). Leadership lessons from compelling contexts. Monographs in Leadership and Management. Emerald.

Remus, J., & Frey, D. (2016). Der Wille zum Sinn: Die psychologische Bedeutung der Sinnfindung. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie - Sozialpsychologie. Bd 1: Selbst und soziale Kognition (S. 509-531). Hogrefe.

Schmalzried, L., Frey, D., Agthe, M., Aydin, N., Lermer, E., & Pfundmair, M. (2016). Wissenschaftstheorie und Sozialpsychologie. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie - Sozialpsychologie. Bd 1: Selbst und soziale Kognition (S. 3-20). Hogrefe.

Shaughnessy, Braun, S., Hentschel, T., & Peus, C. V. (2016). Diverse and just? The role of quota‐based selection policies on organizational outcomes. European Journal of Social Psychology, 46(7), 880-890. https://doi.org/10.1002/ejsp.2208

Vogrincic-Haselbacher, C., Asal, K., Fischer, P., & Frey, D. (2016). Theorie der kognitiven Dissonanz. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Sozialpsychologie. Bd 2: Soziale Motive und Soziale Einstellungen (S. 469-490). Hogrefe.

Weihrauch, L., Peter, T., & Frey, D. (2016). Führung und Qualitätsmanagement. In H.-D. Zollondz, M. Ketting, & R. Pfundtner (Hrsg.), Lexikon Qualitätsmanagement. Handbuch des modernen Managements auf Basis des Qualitätsmanagements (S. 344-351). De Gruyter.nach oben

2015

Braun, S., & Frey, D. (2015). Führungstheorien. In M. Galliker & U. Wolfradt (Hrsg.), Kompendium so-zialpsychologischer Theorien (S. 133-136). Suhrkamp.

Braun, S., Frey, D., Brodbeck, F.C., & Hentschel, T. (2015). Group processes in organizations. In: James D. Wright (editor-in-chief), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (pp. 408-415). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.73071-6

Braun, S., Hentschel, T., Peus, C. & Frey, D. (2015). Chancengleichheit durch professionelle Personalauswahl in der Wissenschaft. In Peus, C., Braun, S., Hentschel, T. & Frey, D. (Hrsg.), Personalauswahl in der Wissenschaft - evidenzbasierte Methoden und Impulse für die Praxis (S. 29-46). Springer.

Diethert, A. P., Weisweiler, S., Frey, D., & Kerschreiter, R. (2015). Training motivation of employees in academia: Developing and testing a model based on the theory of reasoned action. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18(1), 29-50. https://doi.org/10.1007/s11618-014-0596-0

Frey, D. (2015). Ethische Grundlagen guter Führung. Warum gute Führung einfach und schwierig zugleich ist. Roman-Herzog-Institut München.

Frey, D. (2015). Zur Exzellenz geführt – wie motiviert ein Unternehmer seine Mitarbeiter. Süddeutsche Zeitung vom 2.1.15.

Frey, D., Braun, S., & Peus, C. (2015). Herausforderungen der Personalauswahl in der Wissenschaft: Berufungsverfahren an deutschen Universitäten. In C. Peus, S. Braun, T. Hentschel, & D. Frey (Hrsg.), Personalauswahl in der Wissenschaft - evidenzbasierte Methoden und Impulse für die Praxis (S. 3-14). Springer.

Frey, D., & Draschil, S. (2015). Hypothesentheorie der sozialen Wahrnehmung. In M. Galliker & U. Wolfradt (Hrsg.): Kompendium Sozialpsychologischer Theorien (S. 197-200). Suhrkamp.

Frey, D., Fischer, P., Kastenmüller, A., Greitemeyer, T., & Moser, K. (2015). Erfolgreiches Überzeugen durch Argumente. In K. Moser (Hrsg.), Lehrbuch Wirtschaftspsychologie (S. 51-65). Springer. https://doi.org/ 10.1007/978-3-662-43576-2_4

Frey, D., & Graupmann, V. (2015). Is persuasion an art or a learnable skill? In J.U. Hagen & U. Schürenkrämer (Hrsg.), Client Centricity – Relationship Management in Banking (pp. 43-72). Murmann Publishers.

Frey, D., & Schulz-Hardt, S. (2015). Gelernte Sorglosigkeit. In M. Galliker & U. Wolfradt (Hrsg.), Kompendium sozialpsychologischer Theorien (S. 151-153). Suhrkamp.

Frey, D., & Schulz-Hardt, S. (2015). Modell der Extension. In M. Galliker & U. Wolfradt (Hrsg.), Kompendium sozialpsychologischer Theorien (S. 302-305). Suhrkamp.

Hauser, A., Weisweiler, S., & Frey, D. (2015). "Sag ich's oder besser nicht?" Warum Depressive ihre Probleme oft verschweigen. Wirtschaftspsychologie aktuell, 2, 9-12.

Heilman, M. E., Manzi, F., & Braun, S. (2015). Presumed incompetent: Perceived lack of fit and gender bias in recruitment and selection. In: A. M. Broadbridge & S. L. Fielden (Eds.), Handbook of gendered careers in management. Getting in, getting on, getting out (pp. 90-104). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781782547709.00014

Kratzer, N., Menz, W., & Pangert, B. (2015). Work-Life-Balance - eine Frage der Leistungspolitik. Analysen und Gestaltungsansätze. Springer VS.

Lermer, E., Streicher, B., & Frey, D. (2015). The social psychological dimension: Deciding to take more risk (Die Entscheidung für mehr Risiko). In: Union Investment (Hrsg.). Die Vermessung des Risikos (S. 178-189).

Lermer, E., Streicher, B., Sachs, R., Raue, M., & Frey, D. (2015). The effect of construal level on risk taking. European Journal of Social Psychology, 45(1), 99-109. https://doi.org/10.1002/ejsp.2067

Neff, A., Sonnentag, S., Niessen, C., & Unger, D. (2015). The crossover of self-esteem: A longitudinal perspecitve. European Journal of Work and Organizational Psychology, 24(2), 197-210. https://doi.org/10.1080/1359432X.2013.856298

Pachler, D., Kuonath, A., Specht, J., Kaminski, S., Weisweiler, S., & Frey, D. (2015). Das Multiplikatoren-Projekt an der Ludwig-Maximilians-Universität München – ein innovatives Personalentwicklungsangebot im Bereich Hochschullehre. Personal- und Organisationsentwicklung in Einrichtungen der Lehre und Forschung, 3 71-76.

Pangert, B., & Kratzer, N. (2015). Implikationen des Wandels der Arbeitswelt für die betriebliche Gesundheitsförderung am Beispiel „ständiger Erreichbarkeit“. In AOK-Bundesverband, BKK Dachverband, Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung & Verband der Ersatzkassen e.V. (Hrsg.), iga.Report 29: Führungskräfte sensibiliseren und Gesundheit fördern – Ergebnisse aus dem Projekt „iga.Radar“ (S. 32-38). Initiative Arbeit und Gesundheit.

Pangert, B., Schiml, N., & Schüpbach, H. (2015). Arbeitssituation, individuelles Handeln und Work-Life-Balance - Der Einfluss von Arbeitssituation und individuellen Handlungsstrategien auf die Passung von Lebensbereichen. In N. Kratzer, W. Menz, & B. Pangert (Hrsg.), Work-Life-Balance - eine Frage der Leistungspolitik. Analysen und Gestaltungsansätze (S. 77-121). Springer VS.

Pangert, B., Schiml, N., & Schüpbach, H. (2015). Der Balance-Check – Erfassung des Zusammenspiels von Erwerbsarbeit und Privatleben. In N. Kratzer, W. Menz, & B. Pangert (Hrsg.), Work-Life-Balance - eine Frage der Leistungspolitik. Analysen und Gestaltungsansätze (S. 313-326). Springer VS.

Pangert, B., & Schüpbach, H. (2015). Auswirkungen arbeitsbezogener erweiterter Erreichbarkeit auf Gesundheit und Life-Domain-Balance von Beschäftigten. Wirtschaftspsychologie, 16/17, 73-82.

Pauls, N., Pangert, B., & Lück, P. (2015). iga.Report 30: Arbeit und Gesundheit im Wandel. Auswertungen der vier Wellen des iga.Barometers für die Jahre 2004 bis 2013. Initiative Arbeit und Gesundheit.

Peus, C., Braun, S., & Aydin, N. (2015). Führung anders denken. Neid in Unternehmen: Fluch oder Fortschrittsmotor? RHI-Wissenswert, Nr. 8. Roman Herzog Institut.

Peus, C., Braun, S., & Frey. D. (2015). Leadership Style Assessment. Ein Situational Judgment Test zur Erfassung von Führungsstilen. Hogrefe Testzentrale.

Peus, C., Braun, S., Hentschel, T., & Frey, D. (2015). Personalauswahl in der Wissenschaft – evidenzbasierte Methoden und Impulse für die Praxis. Springer-Verlag.

Peus, C., Braun, S., & Knipfer, K. (2015). On becoming a leader in Asia and America: Empirical evidence from women managers. The Leadership Quarterly, 26(1), 55-67. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2014.08.004 

Peus, C., Wesche, J. S., & Braun, S. (2015). Authentische Führung [Authentic leadership]. In J. Felfe (Hrsg.), Trends der psychologischen Führungsforschung (S. 15-26). Hogrefe.

Pfundmair, M., Aydin, N., Du, H., Yeung, S., Frey, D., & Graupmann, V. (2015). Exclude me if you can – Cultural effects on the outcomes of social exclusion. Journal of Cross-Cultural Psychology, 46(4), 579-596. https://doi.org/10.1177/0022022115571203

Pfundmair, M., DeWall, N., Fries, V., Geiger, B., Krämer, T., Krug, S., Frey, D., & Aydin, N. (2015). "Sugar or Spice: Using I3 Metatheory to understand how and why glucose reduces rejection-related Aggression". Aggressive Behavior, 41(6), 537-543. https://doi.org/10.1002/ab.21593

Pfundmair, M., Graupmann, V., Du, H., Frey, D., & Aydin, N. (2015). Suddenly included: Cultural differences in experiencing re-inclusion. International Journal of Psychology, 50(2), 85-92. https://doi.org/10.1002/ijop.12082

Pfundmair, M., Graupmann, V., Frey, D., & Aydin, N. (2015). The different behavioral intentions of collectivists and individualists in response to social exclusion. Personality and Social Psychology Bulletin, 41(3), 363-378. https://doi.org/10.1177/0146167214566186

Pfundmair, M., Lermer, E., Frey, D., & Aydin. N. (2015). Construal level and social exclusion: Concrete thinking impedes recovery from social exclusion. Journal of Social Psychology, 155(4), 338-355. https://doi.org/10.1080/00224545.2015.1015475

Raue, M., Streicher, B., Lermer, E., & Frey, D. (2015). Being active when judging risks: Bodily states interfere with accurate risk analysis. Journal of Risk Research, 20(4), 445-462. https://doi.org/10.1080/13669877.2015.1057206

Schiml, N., Pangert, B., & Schüpbach, H. (2015). Das Balance-Tagebuch – Messung und Intervention zugleich? In N. Kratzer, W. Menz, & B. Pangert (Hrsg.), Work-Life-Balance - eine Frage der Leistungspolitik. Analysen und Gestaltungsansätze (S.327-336). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-06346-7_14

Schmidt-Huber, M., Hörner, K., & Weisweiler, S. (2015). Wirksames Führungsverhalten von Oberärzten und pflegerischen Stationsleitungen unter der Lupe: Führen Pflegekräfte anders als Ärzte? Zeitschrift für Führung und Personalmanagement in der Gesundheitswirtschaft, 1(3), 28-43.

Schulz-Hardt, S., & Frey, D. (2015). Sinnprinzip. In M. Galliker & U. Wolfradt (Hrsg.), Kompendium Sozialpsychologischer Theorien (S. 425-428). Suhrkamp.

Standifer, R. L., Raes, A. M. L., Peus, C., Passos, A. M., Santos, C. M., & Weisweiler, S. (2015). Time in teams: Cognitions, conflict and team satisfaction. Journal of Managerial Psychology, 30(6), 692-708. https://doi.org/10.1108/JMP-09-2012-0278

Unger, D., Sonnentag, S., Niessen, C., & Neff, A. (2015). The longer your work hours, the worse your relationship? The role of selective optimization with compensation (SOC) in the associations of working time with relationship satisfaction and self-disclosure in dual-career couples. Human Relations, 68(12), 1889-1912. https://doi.org/10.1177/0018726715571188

Wastian, M., Braumandl, I. & Weisweiler, S. (2015). Führung und Mikropolitik in Projekten. Der psychologische Faktor im Projektmanagement. Essentials. Springer.

Weisweiler, S., Kuhrts, J., Braumandl, I., & Schmid, E. (2015). Self management for project managers. In M. Wastian, L. von Rosenstiel, M. West, & I. Braumandl (Eds.), Applied Psychology for Project Managers. A Practitioner´s Guide to Successful Project Management (pp. 213-229). Springer.

nach oben

2014

Agthe, M., Spörrle, M., Frey, D., & Maner, J. (2014). Looking up versus looking down: Attractiveness-based organizational biases are moderated by social comparison direction. Journal of Applied Social Psychology, 44(1), 40-45. https://doi.org/10.1111/jasp.12198

Aydin, N., Krueger, J.I., Frey, D., Kastenmüller, A., & Fischer, P. (2014). Social exclusion and xenophobia: Intolerant attitudes toward ethnic and religious minorities. Group Processes Intergroup Relations, 17(3), 371-387. https://doi.org/10.1177/1368430213510569

Braun, S., & Peus C. (2014). Wertschöpfung durch Werte? Vom Nutzen ethikorientierter Führung. Personal Quarterly, 66(1), 28-33.

Dörr, S., Schmidt-Huber, M., & Maier, G. (2014). Wirksam führen - Motive, Fähigkeiten und vertrauensvolle Beziehungen. Wirtschaftspsychologie aktuell, 1, 21-26.

Frey, D. (2014). Vom praktischen Nutzen der Philosophie. Interview von Stefanie Hornung mit Dieter Frey für HRM Personal Süd, Messe Stuttgart. Wirtschaft und Weiterbildung, 4, 54-57. Verlag Haufe.

Frey, D. (2014). Der Mensch kommt...oben an. Beilage Coaching Zone der Süddeutschen Zeitung vom 15.3.14. S.4-6.

Frey, D., Fischer, P., Streicher, B., & Bock, C. (2014). Talent und Begabung als Potenzial für den Führungsnachwuchs - Die Institution der Bayerischen Elite-Akademie als Institution der Bayerischen Universitäten und der Bayerischen Wirtschaft. In M. Stamm (Hrsg.), Handbuch Talententwicklung (S.83-96). Huber.

Frey, D., Gerkhardt, M., Peus, C., Traut-Mattausch, E., & Fischer, P. (2014). Veränderungen managen – Widerstände und Erfolgsfaktoren der Umsetzung. In L.V. Rosenstiel, E. Regnet, & E. Domsch (Hrsg.), Führung von Mitarbeitern. Handbuch für erfolgreiches Personalmanagement (S.547-559). Schäffer-Pöschel.

Frey, D., & Peter, T. (2014). Erfolgsfaktoren für Innovation aus Sicht der Psychologie. In J. Sauer & A. Cisik (Hrsg.), In Deutschland führen die Falschen. Wie sich Unternehmen ändern müssen (S. 76-99). Helios Media.

Graupmann, V., & Frey, D. (2014). Bad examples: How thinking about blind obedience can induce responsibility and courage. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 20(2), 124-134. https://doi.org/10.1037/pac0000021

Hauser, A. (2014). Zeitgeistphänomen Work-Life Balance. In U. Cress, F.W. Hesse & K. Sassenberg (Hrsg.), Wissenskollektion - 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen (S. 71-72). Springer Gabler.

Kastenmüller, A., Aydin, N., Frey, D., Traut-Mattausch, E., Peus, C., & Fischer, P. (2014). Terrorist threat and employees‘ perceived ability to cope with organizational change. Journal of Applied Social Psychology, 44(6), 423-432. https://doi.org/10.1111/jasp.12234

Kastenmüller, A., Greitemeyer, T., Zehl, S., Tattersall, A., George, H., Frey, D., & Fischer, P. (2014). Leadership and information processing: The influence of transformational and transactional leadership on selective information search, evaluation, and conveying. Social Psychology, 45(5), 357-370. https://doi.org/10.1027/1864-9335/a000177

Kennecke, S., & Frey, D. (2014). Problemverschiebung als zentraler Mechanismus in MvD-Prozessen. Zeitschrift für Wirtschaftspsychologie, 16(3), 57-65.

Kennecke, S., Frey, D., & Kaschube, J. (2014). Organisationspsychologische Aspekte der Compliance. In W. Schettgen-Sarcher, S. Bachmann, & P. Schettgen (Hrsg.), Compliance Officer – Das Augsburger Qualifizierungsmodell (S. 221-258). Springer Gabler. https://doi.org/10.1007/978-3-658-01270-0_9

Kuonath, A., Kaminski, S., Weisweiler, S., & Frey, D. (2014). Coaching im Rahmen des Multiplikatoren-Projekts (Lehre@LMU) an der LMU München. In R. Wegener, S. Deplazes, E.-M. Graf, M. Hasenbein, S. Kotte, & H. Künzli (Hrsg.), Kongressband „Coaching in der Gesellschaft von morgen“. Springer VS.

Niesta Kayser, D., Frey, D., Kastenmüller, A., & Fischer, P. (2014). Förderung von Zivilcourage. In W. Melzer, D. Hermann, U. Sandfuchs, M. Schäfer, W. Schubarth, & P. Daschner (Hrsg.), Handbuch Aggression, Gewalt und Kriminalität bei Kindern und Jugendlichen (S.437-443). Julius Klinkhardt.

Pangert, B., Schiml, N. & Schüpbach, H. (2014). Flexibilität, Life-Domain-Balance und Gesundheit in der heutigen Arbeitswelt. In AOK-Bundesverband, BKK Dachverband, Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung & Verband der Ersatzkassen e.V. (Hrsg.), iga.Report 27: iga.Barometer 4. Welle 2013: Die Arbeitssituation in Unternehmen (S. 54-80). Initiative Arbeit und Gesundheit.

Peus, C., & Braun, S. (2014). Der Wert der Werte - Zu empirischer Evidenz ethikorientierter Führung und Leistung in Unternehmen. In J. Sauer & A. Cisik (Hrsg.), In Deutschland führen die Falschen. Wie sich Unternehmen ändern müssen (S. 489-508). Bundesverband der Personalmanager.

Peus, C., Hentschel, T., & Braun, S. (2014). Erfolgsfaktor Personalauswahl: Talente für die Wissenschaft gewinnen. In N. Hille & B. Langer (Hrsg.), Geschlechtergerechte Personalentwicklung an Hochschulen. Maßnahmen und Herausforderungen (S. 173-195). Nomos.

Peus, C., Welpe, I., Weisweiler, S., & Frey, D. (2014). Führung an Hochschulen. In J. Felfe (Hrsg.), Trends der psychologischen Führungsforschung – Neue Konzepte, Methoden und Erkenntnisse (S. 527-539). Hogrefe.

Pfundmair, M., Aydin, N., Frey, D., & Echterhoff, G. (2014). The interplay of oxytocin and collectivistic orientation shields against negative effects of ostracism. Journal of Experimental Social Psychology, 55, 246-251. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2014.07.016

Raue, M., Streicher, B., Lermer, E., & Frey, D. (2014). How far does it feel? Construal level and intuitive decision making. Invited submission for a special issue on modeling and aiding intuitions in organizational decision making. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 4(3), 256-264. https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2014.09.005

Schiml, N., Pangert, B., Hessenmöller, A.-M., & Jahn, F. (2014). Auswirkungen von Erwerbslosigkeitserfahrung auf die Qualität und das subjektive Empfinden der aktuellen Tätigkeit. In AOK-Bundesverband, BKK Dachverband, DGUV, vdek (Hrsg.), iga.Report 27: iga.Barometer 4. Welle 2013: Die Arbeitssituation in Unternehmen (S. 84-96). Initiative Arbeit und Gesundheit.

Schmidt-Huber, M., Dörr, S. & Maier, G. (2014). Die Entwicklung und Validierung eines evidenzbasierten Kompetenzmodells effektiver Führung (LEaD: Leadership Effectiveness and Development), Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 14(2), 80-94. https://doi.org/10.1026/0932-4089/a000138

Schmidt-Huber, M., & Tippelt, R. (2014). Auf der Suche nach den Wurzeln guter Führung: Born to be a leader? Roman-Herzog-Institut.

Schulze, A. D., Stade, M. J. C, & Netzel, J. (2014). Conflict and Conflict Management in Innovation Processes in the Life Sciences. Creativity and Innovation Management, 23 (1), 57-75. https://doi.org/10.1111/caim.12048

Silveira, S., Gutyrchik, E., Wetherell, G., Bao, Y., Pöppel, E., Blautzik, J., Reiser, M., Frey, D., & Graupmann, V. (2014). Ceci n’est pas la mort: Evidence for the recruitment of self-reference from surrealistic art under mortality salience. European Journal of Social Psychology, 45(2), 255-266. https://doi.org/10.1002/ejsp.2076

Streicher, B., & Frey, D. (2014). Gerechtigkeitsurteile und Konflikte: Warum Menschen unfaire Informationen bevorzugen. Konfliktdynamik, 3(1), 8-17. https://doi.org/10.5771/2193-0147-2014-1

Streicher, B., Graupmann, V. & Weisweiler, S. (2014). A spoonful of fairness: Training in fairness principles helps communicate bad news. International Journal of Training Research, 12(1), 71-82. https://doi.org/10.5172/ijtr.2014.12.1.71

Unger, D., Niessen, C., Sonnentag, S., & Neff, A. (2014). A question of time: Daily time allocation between work and private life. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 87(1), 158-176. https://doi.org/10.1111/joop.12045

nach oben

2013

 

2009